لاستیک اتومبیل از چه موادی ساخته شده است ؟
در لاستیک کامیون و لاستیک اتومبیل از چه موادی استفاده می شود؟
آیا تاکنون فکر کرده اید که چه موادی باعث تشکیل لاستیک می شود؟
بیشتر لاستیک های اتومبیل و لاستیک کامیون های سبک ترکیبی از لاستیک های طبیعی و مصنوعی ، پارچه ، تارهای استیل و سایر مواد افزودنی مانند کربن سیاه و سیلیس هستند.
تولید کنندگان لاستیک بطور مداوم در حال روشی برای جایگزینی مواد غیر قابل تجدید با مواد تجدید پذیر و همچنین کاهش وزن کلی لاستیک هستند.
در اینجا اجزای اصلی لاستیک های اتومبیل ذکر شده است :
1/ لاستیک طبیعی
لاستیک طبیعی از یک مایع سفید به نام لاتکس ساخته شده است که هنگام قطع آنها از گیاهان خاصی بیرون می آید.
بیش از 200 گیاه در جهان وجود دارد که لاتکس تولید می کنند. فراوان ترین مقدار لاتکس را می توان در درخت لاستیک یافت. لاتکس به همان روشی که شربت افرا استخراج می شود از درخت لاستیک استخراج می شود.
برش در پوست درخت لاستیک ساخته شده است و لاتکس به آرامی با بیرون کشیدن از درخت زنده برداشت می شود.
درختان لاستیک فقط در آب و هوای مرطوب مانند برزیل و جنوب شرقی آسیا می توانند رشد کنند و به آب زیادی احتیاج دارند.
به همین دلیل ، این مزیت خواهد بود که بتوانیم لاتکس را نزدیک به جایی که لاستیک تولید می شود و با هزینه کمتری برداشت کنیم.
2/ لاستیک مصنوعی
لاستیک مصنوعی ازالاستومر مصنوعی است.
الاستومرهایی که به لاستیک می روند ، فرآورده جانبی نفتی هستند. در طول جنگ جهانی دوم ، ایالات متحده تولید انبوه لاستیک مصنوعی را آغاز کرد زیرا لاستیک طبیعی برای پشتیبانی از تلاش جنگ از نظر کمبود برخوردار بود.
امروزه نزدیک به 20 نوع لاستیک مصنوعی وجود دارد که هر یک از طریق فرآیند پالایش نفت تولید می شوند و حاوی مواد منحصر به فردی هستند که برای طولانی تر ماندن لاستیک ، چسباندن بهتر و یا بهبود مقاومت نورد برای مصرف سوخت بهتر تولید می شوند.
طبق نظریه انجمن تولید کنندگان لاستیک، حدود 70 درصد از کل لاستیک مورد استفاده در لاستیک ها لاستیک مصنوعی است.
3 / مواد افزودنی در لاستیک کامیون و لاستیک اتومبیل مانند کربن سیاه و سیلیس
بیشتر لاستیک ها مشکی هستند. دلیل این امر این است که یک ماده اصلی که به مخلوط لاستیک طبیعی و مصنوعی اضافه می شود ، کربن سیاه است.
کربن سیاه ذرات ریز گرد و غبار است که مانند مواد اتصال دهنده برای سایر مواد موجود در لاستیک عمل می کند.
کربن سیاه ویژگی اضافی در جذب پرتوهای فرابنفش و جذب گرمای خورشید را دارد. این به محافظت ازلاستیک در برابر آسیب ازن و اشعه ماوراء بنفش کمک می کند.
هیچ ماده افزودنی دیگری به اندازه کربن سیاه در محافظت از لاستیک و طولانی شدن عمر لاستیک مؤثر نیست.
در صورت عدم وجود کربن سیاه ، پرتوهای ازن و اشعه ماوراء بنفش به مولکولها و پیوندهای شیمیایی لاستیک حمله می کنند ، که به مرور زمان باعث پوسیدگی لاستیک و تضعیف آن می شود.
ماده دیگری که به لاستیک اضافه می شود سیلیس است. در سطح مولکولی ، سیلیس بسیار خشن و ریز و درشت است. ،. خاصیت سیلیس این است که بسیار سخت است. این باعث می شود در مقاومت در برابر سایش در اثر سایش مؤثر واقع شود و به طولانی تر شدن عمر آج کمک می کند. سیلیس از این نظر منحصر به فرد است که باعث می شود عملکرد لاستیک با ماندگاری بیشتر و افزایش قدرت آن بهتر شود.
سیلیکا نسبتاً گران است ، بنابراین مقادیر بالاتر سیلیس در لاستیک موجب گران ترشدن لاستیک های اتومبیل مانند لاستیک های میشلن ، لاستیک های بریجستون ، لاستیک های پیرلی یا لاستیک های گودیر میشود .
4/ تارهای استیل
حدود 15٪ از مواد موجود در لاستیک از جنس استیل است كه عمدتا به صورت رشته ای است.
لاستیک به طناب های فولادی که به صورت مارپیچی پیچیده می شوند برای ایجاد سیم مهره پیچیده می شود.
مهره بخشی از تایر است که به لبه متصل می شود. برای نصب لاستیک روی چرخ فشار زیادی لازم است.
سیم مهره های فولادی پوشیده از لاستیک پس از نصب بر روی لبه ، سفت و محکم باقی می ماند.
علاوه بر سیم مهره ، از سیم استیل اغلب برای تقویت لاستیک کامیون های سبک استفاده می شود ، و گاهی اوقات در درپوش لاستیک به عنوان محافظت اضافی در برابر سوراخ ها از طریق آج استفاده می شود.
5 / پارچه نایلونی و پنبه ای
یک عنصر مهم در لاستیک ها ، کمربند پارچه ای است که بدنه لاستیک را تشکیل می دهد و به لاستیک کمک می کند تا حتی در سرعت های بالا شکل خود را حفظ کند.
این الیاف پوشش بدنه اصلی لاستیک را تشکیل می دهد و از نوارهای پارچه ای مانند پارچه ای که با لاستیک پوشانده شده است ساخته شده است. از هر نوار پارچه ای لاستیکی برای تشکیل لایه ای در بدنه لاستیک استفاده می شود.
شگفت آور است بدانید که شرکت های لاستیک در حال کاهش استفاده از موادی هستند که برای محیط زیست مضر هستند و میزان مواد مورد استفاده را کاهش می دهند.
یک لاستیک سبک تر ساخته شده از مواد قوی تر در حالی که بازده سوخت خودرو را افزایش می دهد ، در همان زمان دوام می آورد.
مصرف سوخت کاهش میابد و انتشار گاز کربن دی اکسید نیز کاهش یافته ، این یک امر مهم و خوب برای محیط زیست است.
و به دنبال طول عمر و مقاوت بیشتر لاستیک / در مواد و انرژی لازم برای تولید و ساخت لاستیک صرفه جویی می شوند. در پایان ، تولیدکنندگان لاستیک های با کیفیت بالا و سازگار با محیط زیست به نفع ما و کره زمین است .