لاستیک یخ شکن

لاستیک یخ شکن

لاستیک یخ شکن نوعی تجهیزات رانندگی در شرایط زمستانی محسوب می شود که تقریبا همان کارایی زنجیر چرخ را دارد. این لاستیک ها با تفاوت هایی که در طرح و شکل آج ها و مواد تشکیل دهنده خود دارند، رانندگی در شرایط برفی و یخبندان را ساده تر کرده و می توانند یک گزینه مناسب برای رانندگی در فصل زمستان و جاده های یخ زده، محسوب شوند.

لاستیک یخ شکن دقیقا همان وظیفه ای را دارد که زنجیر چرخ دارد و به طور کلی مانع از لیز خوردن خودرو در شرایط نامساعد جاده ای می شود. این لاستیک ها تنها برای رانندگی در شرایط برفی و یخبندان طراحی شده است و استفاده از آن ها در شرایطی که نیازی به آن ها نباشد، ممکن است عمر مفید این لاستیک ها را کاهش دهد.

هزینه خرید لاستیک های یخ شکن در مقایسه با استفاده از زنجیر چرخ، بسیار بالاتر است و همین موضوع یکی از عواملی است که باعث شده است تا رانندگان به تهیه و استفاده از این لاستیک ها، علاقه کمتری نشان دهند. البته در مقایسه با زنجیر چرخ، لاستیک های یخ شکن یک سری مزایا و معایب نیز دارند که در ادامه به بررسی آن ها نیز پرداخته ایم.

اصلی ترین تفاوت لاستیک یخ شکن با لاستیک های معمولی، در طرح آج های لاستیک است. طرح آج در لاستیک یخ شکن به گونه ای است که بیشترین اصطکاک ممکن را با زمین داشته باشد و به سادگی سر نخورد. همچنین در برخی از مدل های این لاستیک ها، شاهد بکارگیری یک سری زائده های فلزی در روی لاستیک هستیم که سبب می شوند در هنگام حرکت در جاده های یخ زده و برفی، اصطکاک بیشتری ایجاد شود و در نتیجه لاستیک روی برف سر نخورد.